Kan min virksomhed få gavn af offline markedsføring?
Inspiration til at mixe offline og online i din marketing:
Alle taler om digital markedsføring, men flere og flere bruger fysisk og håndgribelig markedsføring…. Er det paradoksalt? Ikke helt. For mange virksomheder har fundet ud af, at det giver ekstremt god mening at kombinere digitale kanaler med fysisk markedsføring.
Step Print Power har samlet nogle gode råd til dig, der gerne vil mixe offline- og online-elementer i din markedsføring.
Har du kunder og målgrupper, du ikke rammer med online markedsføring alene?
Er du i tvivl om, hvordan du kombinerer en online-indsats med kommunikationskanaler, der ikke er strøm på – for eksempel storformat og skilte?
Så er det en god ide at læse videre, få noget inspiration og gøre dig nogle tanker om, hvordan du finder det rette mix.
For en undersøgelse fra Grakom, der er en brancheorganisation inden for reklame og trykkeri, viser, at hele 68% af de adspurgte virksomheder forventer en stigning i brugen af netop storformat og skilte. Det er der en god grund til: Det giver synlig kontakt til endnu flere modtagere.
Offline aktiverer sanserne
Hos Step Print Power er vi slet ikke overraskede over den stigende interesse for fysisk visuel kommunikation. For offline kanaler bidrager med noget særligt og ekstra, som de digitale ikke kan:
- de kan aktivere flere af vores sanser
- de har en større ro omkring sig og et nærvær, som digitale løsninger ikke kan matche
- de giver en synlighed til fysiske butikker og brands med fysiske og visuelle virkemidler (fx facadeskiltning, bannere, skilte og roll-ups)
- de lader dine budskaber stå mere rent uden det digitale flimmer, der ofte er på online platforme
5 konkrete tips til succes med din offline visuel kommunikation
Det kan i den grad betale sig at tage en 360° tur rundt om din markedsføring. Især hvis du vil have succes med din visuelle offline kommunikation – i en stærk synergi med dine online aktiviteter. Her er 5 konkrete tips fra Step Print Power, der hjælper dig videre og hele vejen rundt.
Men lad os få kigget nærmere på ”offline” og på 5 konkrete tips, der giver dig både synlighed og succes med din offline markedsføring:
Tip nr. 1
Designet er altafgørende for din visuelle kommunikation
Det vigtigste først: Du skal have 100% styr på layout og design i din visuelle kommunikation.
For det er basis for alle dine øvrige aktiviteter, uanset om de er offline eller online – og forudsætningen for, at du får skabt en rød tråd i dine aktiviteter uanset budskab, målgrupper, medie eller platform.
Designet siger noget helt basalt om din virksomhed og din brandidentitet, og du skal sørge for at matche dit brands fortælling med din skiltning.
Det kan du for eksempel gøre ved at overveje følgende:
- Sørg for, at dine bannere og skilte er genkendelige og passer til virksomhedens øvrige kommunikation, herunder tone of voice, logo, grafik, farver mm. Genkendelighed og sammenhæng er nøglen til at få succes med skiltning.
- Overvej, om dit budskab kommer klart og tydeligt igennem til dine modtagere - både gennem tekst, grafik og billeder. Det er vigtigt, at budskabet er klart og tydeligt. I den forbindelse kan du med fordel sørge for kun at have én vinkel og ét budskab. Det gør, at du kan kommunikere skarpt og gøre det nemt for de forbipasserende at afkode dit budskab og huske dit brand.
- Husk på, at der også skal være en balance mellem layoutet og designet af din udendørs- og indendørs skiltning, så du får den der vigtige røde tråd hele vejen igennem.
Tip nr. 2
Overvej placeringen af dine skilte, bannere og folie
Placering er altafgørende for din synlighed, når det handler om din brug af skilte, bannere, folie og lignende medier til effektiv offline synlighed. Her er nogle ting, som du skal være særlig opmærksom på, når det gælder placeringen af din visuelle kommunikation:
- Er der tale om et skilt, skal du være opmærksom på, hvordan virksomheden er placeret i forhold til eksempelvis indfaldsveje eller bymidten. Det er vigtigt at se mulighederne i din placering, så du kan prioritere din skiltning og får maksimal effekt med placeringer, hvor der er maksimal synlighed, trafik og kundestrøm.
- Overvej om dit skilt, banner eller lignende er iøjnefaldende nok, hvis der er mange skilte placeret på det samme sted. Det er vigtigt, at du er synlig, men du skal heller ikke overdrive, så dit skilt ikke matcher omgivelserne. Der skal være en balance i forhold til de øvrige skilte, bannere og wayfindingskilte (for eksempel parkerings- og vejskilte), der ellers er i det pågældende område.
- Hvis du skal have et banner eller en foliedekoration som en del af dit udvendige udtryk, skal du også overveje tekstens størrelse: Kan budskabet læses fra vejen i forhold til afstanden og kan det læses, hvis du er i fart? Det samme gælder logo og grafik. Er dit brand tydeligt og genkendeligt?
Tip nr. 3:
Valg af materiale og praktiske overvejelser
Når du skal folde dit gennemtænkte design ud, så skal du overveje dit valg af materialer til skilte og bannere grundigt. For det gør en stor forskel i forhold til, hvordan design og budskaber fungerer i forhold til de rammer, hvor de skal placeres og fungere.
Det er helt afgørende, at du overvejer følgende:
Skal det være materiale af metal, en foliedekoration, udskåret logo, enkeltstående bogstaver eller noget helt femte? Vores råd: Vælg et materiale, der matcher din virksomheds grafik og visuelle identitet – og den konkrete placering. Det er vigtigt, at materialerne matcher de omgivelser, de befinder sig i. Hvis du for eksempel har en murstens-facade, så fungerer det måske bedre med et materiale, der adskiller sig fra murstene og tydeligt kan ses på lang afstand.
Husk også på, at dit materiale skal kunne holde i lang tid både indendørs og udendørs. Her er det især vigtigt at sikre, at materialet kan holde til det danske vejr, som kan være en hård belastning. Hvis der er tale om indendørs bannere og folie, skal det kunne holde til vedligehold og rengøring.
Tip nr. 4:
Tænk bæredygtighed ind i din visuelle kommunikation
Samtidig med, at du arbejder med design, placering og materialevalg, så kan du sagtens tænke bæredygtighed ind i din visuelle kommunikation. Det er vigtigt at vise dine kunder, at du tager hensyn til miljøet i arbejdet med din synlighed. I dag er der en forventning om, at alt hvad du gør er miljømæssigt ansvarligt – også når det gælder din fysiske kommunikation, der ofte sætter et aftryk på miljøet. Det aftryk kan du og vi begrænse mest muligt i netop valg af materialer, trykteknikker, placeringer, distribution osv. Vi hjælper dig gerne med at have et skarpt blik for bæredygtige processer hele vejen rundt omkring din visuelle kommunikation.
Tip nr. 5:
Se visuel kommunikation som en vigtig investering
Skilte, bannere, folier og lignende offline medier kan være vigtige investeringer i din synlighed. Især hvis det er tænkt sammen med dine online aktiviteter i en samlet strategi for, hvordan du sikrer maksimal synlighed og maksimal effekt hos dine modtagere. Det kræver bl.a. langsigtet strategi, planlægning og en fleksibilitet i dit setup, så du løbende justerer og tilpasser i forhold til dine erfaringer.
….og en 360° PRINT POWER-tilføjelse
En vigtig tilføjelse til sidst: Find dig en allround samarbejdspartner, der kan hjælpe dig hele vejen rundt omkring arbejdet med din offline markedsføring og kombinationen med din digitale. Det skal være en samarbejdspartner, der byder ind lige fra det strategiske forarbejde til designfase og udvikling af budskaber, valg af målgruppe, planlægning, materialevalg, produktion, distribution og dermed eksekvering af strategi og planer.
Hos Step Print Power kalder vi det 360°, når vi på den måde guider vores kunder hele vejen igennem processen og rundt om deres synlighed.