Hvordan bliver jeres fysiske markedsføring miljøvenligt?
Bæredygtige svar på grønne spørgsmål:
Mere om miljømarkedsføring og markedsføringsloven
Er din virksomheds produkter mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter?
Gør I en indsats for klimaet og miljøet – og vil I gerne bruge det i jeres markedsføring?
Så er der nogle ting, I skal være opmærksomme på i forhold til markedsføringsloven.
Step Print Power giver dig her fem gode, grønne råd, der tager afsæt Forbrugerombudsmandens kvikguide omkring miljømarkedsføring.
Pkt. 1:
Som du kender det….
Forbrugerombudsmanden skriver:
”Markedsføringen må ikke være vildledende og faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres”.
Hvis du bruger miljø argumenter i din markedsføring, så er det altså ikke anderledes end ved anden markedsføring: Du må ikke vildlede dine modtagere, og du skal have dokumentationen i orden, når du for eksempel kommer med påstande om, at dine produkter er mere klimavenlige end andre produkter.
Vores anbefaling: Læs forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring på https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/56731/kvikguide-om-miljoemarkedsfoering.pdf, inden du sender grønne budskaber ud til dine modtagere.
Pkt. 2:
Undgå greenwashing
Det giver badwill hos forbrugerne, dårlig omtale og potentielt shitstorme, når virksomheder forsøger sig med såkaldt ”greenwashing”. Det er markedsføring, der skal få dem og deres produkter til at fremstå mere bæredygtige, end de egentlig er. Det er især en tendens blandt store virksomheder, men vi ser generelt en del eksempler på virksomheder, der pludseligt bliver meget grønne i deres markedsføring – måske fordi det er en ”populær” dagsorden?
Vores anbefaling: Dine budskaber bør være lige så bæredygtige som din virksomheder og dine produkter. Hold dig derfor til de budskaber og fakta, du kan dokumentere.
Pkt. 3:
Generelle, grønne udsagn – med livscyklusanalysen på plads
Vil du gerne bruge generelle, grønne udsagn som ”grøn”, ”klimavenlig” og ”bæredygtig” i din markedsføring? Så husk, at I skal kunne dokumentere udsagn og påstande med en såkaldt livscyklusanalyse af jeres produkter.
Vores anbefaling: Det er generelt en god ide at have et overblik over de bæredygtige sider af din virksomhed og dine produkter – også inden du markedsfører dig på det. Hos Step Print Power har vi i mange år arbejdet med et overblik over de elementer i vores arbejde, der kan gøres grønnere – og hvor forbruget kan bringes ned. Det handler om farver, materialer, papirtyper, vandforbrug, lys, el, affald og meget, meget andet. Overblikket, og de registrerbare forbedringer, har givet os nogle muligheder i markedsføringen for at vise vores kunder, at vi sætter en grøn dagsorden – og handler på den.
Pkt. 3:
Generelle, grønne udsagn – med livscyklusanalysen på plads
Vil du gerne bruge generelle, grønne udsagn som ”grøn”, ”klimavenlig” og ”bæredygtig” i din markedsføring? Så husk, at I skal kunne dokumentere udsagn og påstande med en såkaldt livscyklusanalyse af jeres produkter.
Vores anbefaling: Det er generelt en god ide at have et overblik over de bæredygtige sider af din virksomhed og dine produkter – også inden du markedsfører dig på det. Hos Step Print Power har vi i mange år arbejdet med et overblik over de elementer i vores arbejde, der kan gøres grønnere – og hvor forbruget kan bringes ned. Det handler om farver, materialer, papirtyper, vandforbrug, lys, el, affald og meget, meget andet. Overblikket, og de registrerbare forbedringer, har givet os nogle muligheder i markedsføringen for at vise vores kunder, at vi sætter en grøn dagsorden – og handler på den.
Pkt. 4:
Underbyg dine konkrete grønne udsagn
Forbrugerombudsmanden skelner mellem de generelle grønne udsagn (se pkt. 3) og så de mere konkrete. Om konkrete udsagn står der:
”Det er naturligvis nemmere at dokumentere konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt. Konkrete udsagn er derfor nemmere at bruge i sin markedsføring. Neutral og konkret information om et produkt eller en virksomhed, der er givet på en objektiv måde, uden at miljømæssige eller etiske hensyn er fremhævet, vil normalt ikke blive anset for egnet til at vildlede forbrugerne.”
Vores anbefaling: Igen er kodeordet dokumentation. Med andre ord: Sørg for, at du har dokumentationen på plads, inden du bruger grønne argumenter i din markedsføring.
Pkt. 5:
Gør verden og markedsføringen grønnere – med fakta på plads
Har du en virksomhed, hvor I gør en indsats for at gøre verden og tingene grønnere og mere bæredygtige? Så er det naturligvis en fordel at fortælle jeres kunder og jeres omverden om det. For hvis I gør en indsats på området, så fortjener det også at få opmærksomhed.
Som det fremgår i denne artikel, så er det til gengæld vigtigt, at du har fakta og data på plads på forhånd.
Vores anbefaling: Læs Forbrugerombudsmandens kvikguide (eller den bagvedliggende vejledning) grundigt og tænk igennem, hvordan reglerne skal omsættes i din markedsføring. Spørg endelig hos Step Print Power, hvis vi skal hjælp dig med at tolke muligheder og begrænsninger eller med at sætte et grønt præg på din markedsføring. Vi har selv et grønt DNA og har i mange år arbejdet med en bæredygtig dagsorden i vores virksomhed. De erfaringer deler vi gerne med vores kunder.
Vil du høre mere om miljøvenlig fysisk markedsføring - kontakt os på kontakt@stepprinpower.dk